Saturday, January 24, 2009

Program baha'i tilbedelsesmøte - januar 09


 

O min Gud! Jeg ber deg, ved ditt herligste navn, om å bistå meg i det som vil fremme dine tjeneres anliggender og få dine byer til å blomstre. Du har i sannhet makt over alle ting!

-Bahá'u'lláh -


 
 

Priset og forherliget er du, o min Gud! Jeg trygler deg ved sukkene fra dem som elsker deg og ved tårene som felles av dem som lengter etter å skue deg, om ikke å holde dine kjærlige velsignelser tilbake fra meg i din tid eller å avskjære meg fra å lytte til melodiene fra Duen som priser din enhet vendt mot lyset som skinner fra ditt åsyn. Jeg er den som lever i armod, o Gud! Se, jeg klynger meg til ditt navn, den altbesittende. Jeg er den som visselig skal forgå; se, jeg klamrer meg til ditt navn, den uforgjengelige. Jeg bønnfaller deg derfor, ved ditt Selv, du den opphøyede, den høyeste, om ikke å prisgi meg mitt eget selv og en fordervet tilbøyelighets lyster. Hold du min hånd i din styrkes hånd, og frels meg fra mine innbilningers og tomme forestillingers dyp, og rens meg for alt som er avskyelig for deg.

 

La meg så vende meg helt og fullt mot deg, sette all min lit til deg, søke deg som min tilflukt og flykte hen til ditt åsyn. Du er i sannhet den som ved sin veldes makt gjør hva han enn ønsker, og som ved sin viljes kraft befaler hva han enn velger. Ingen kan hindre at dine tilskikkelser går sin gang; ingen kan gi dine forordninger et annet forløp. Du er i sannhet den allmektige, den overmåte herlige, den mest gavmilde.

 

-Bahá'u'lláh -

 

 

 

O TILVÆRELSENS SØNN!

Du er min lampe og Mitt lys er i deg. Lån din stråleglans fra dette og søk ingen annen enn Meg. For jeg har skapt deg rik og gavmildt utøst Min gunst over deg.

-Bahá'u'lláh -

 

 

 

Vokt dere, at ikke kjødets og en fordervet tilbøyelighets

lyster fremkaller splid blant dere. Vær som fingrene på

én hånd, som lemmene på ett legeme. Således rådes dere av

åpenbaringens Penn, om dere er av dem som tror.

Tenk på Guds barmhjertighet og hans gaver. Han

pålegger dere det som gavner dere, skjønt han selv godt kan

unnvære alle skapninger. Deres onde gjerninger kan aldri

skade oss, ei heller kan deres gode gjerninger gavne oss. Vi

kaller på dere helt for Guds skyld. Dette vil ethvert menneske

med forstand og innsikt bevitne.

 

-Bahá'u'lláh -

 

 

O MENNESKEBARN!

Skulle du oppleve velstand, så fryd deg ikke, og skulle fornedrelse komme over deg, sørg da ikke, for de skal begge svinne hen og ikke være mer.

-Bahá'u'lláh -

Si: Salig er den slumrende som vekkes av min bris. Salig er den livløse som belives ved mine gjenopplivende pust. Salig er det øye som vederkveges ved å skue min skjønnhet. Salig er den veifarende som styrer sine skritt mot min herlighets og majestets tabernakel. Salig er den fortvilede som søker tilflukt i skyggen av min tronhimmel. Salig er den sårt tørstende som iler hen til min miskunns stilleflytende vann. Salig er den umettelige sjel som kaster fra seg sine selviske begjær av kjærlighet til meg og inntar sin plass ved det taffel jeg har sendt ned til mine utvalgte fra den guddommelige gavmildhets himmel. Salig er den fornedrede som tar et fast tak i min herlighets snor, og den nødlidende som trer inn i skyggen av min rikdoms tabernakel. Salig er den uvitende som søker min kunnskaps kilde, og den likegyldige som klynger seg til min ihukommelses snor.

 

Salig er den sjel som er blitt vekket til live ved min gjenopplivende ånde og har fått adgang til mitt himmelske rike. Salig er det menneske som min gjenforenings liflige dufter har beveget og bragt til å nærme seg min åpenbarings daggry. Salig er det øre som har hørt og den tunge som har båret vitnesbyrd og det øye som har sett og gjenkjent Herren selv i hans store herlighet og velde, forlenet med storhet og herredømme. Salige er de som har oppnådd hans nærvær.

 

Salig er det menneske som har søkt opplysning fra mitt ords dagstjerne. Salig er den som har satt min kjærlighets diadem på sitt hode. Salig er den som har hørt om min sorg og reist seg for å bistå meg blant mitt folk. Salig er den som har gitt sitt liv på min sti og båret mangfoldige lidelser for mitt navns skyld. Salig er det menneske som, forvisset om mitt ord, har stått opp fra de døde for å synge min pris. Salig er den som er blitt henrykket av mine vidunderlige melodier og har sønderrevet slørene ved min makts kraft. Salig er den som er forblitt trofast mot min Pakt, og som verdens ting ikke har avholdt fra å oppnå min hellighets sete.

 

Salig er det menneske som har løsrevet seg fra alt annet enn meg, som har svevet i min kjærlighets atmosfære, fått adgang til mitt kongerike, skuet min herlighets riker, drukket av min gavmildhets levende vann, lesket seg fra mitt kjærlige forsyns himmelske elv, gjort seg kjent med min Sak, forstått det jeg har skjult i mine ords skattkammer, og har skint frem fra den guddommelige kunnskaps horisont, beskjeftiget med å prise og forherlige meg. Sannelig, han er av meg. På ham hviler min barmhjertighet, min miskunn, min gavmildhet og min herlighet.

 

-Bahá'u'lláh -

 

 

 

O Gud, led meg, beskytt meg, gjør meg til en skinnende lampe og til en tindrende stjerne. Du er den mektige og den sterke.

 

- Abdu'l-Bahá -



No comments:

Post a Comment